پرآو

شعروادبیات

پرآو

شعروادبیات

رونمایی از کتاب«سیبی از باغ زمستان»استاد جعفر درویشیان

بنام خدا

روز گذشته مصادف با بیست و پنجم آذر ماه 1393 کتاب یکی از تاثیر گذار ترین شاعران دهه شاعران دهه های پنجاه  به بعدرو نمایی شد

«سیبی از باغ زمستان»  نام اثری از جعفر درویشیان (غروب)    است که حاوی هفتاد و چهار غزل از سالهای پنجاه و سه  تا هفتاد و پنج میباشد  روز گذشته در دانشکده ی ادبیات دانشگاه آزاد کرمانشاه با حضور  و سخنرانی شاعران و استادانی از شهر کرمانشاه  از جمله : دکتر راد فر / دکتر شهزاد طاووسی/ کیومرث حیدری/ فرشید یوسفی/آقای نوری اعلا/ خانم صفری/یدالله نوری/شمس علیزاده/منصور یاقوتی/اسماعیل زرعی / و شاعران مهمان ، مهدی شکری و محمد رضا حاج رستم بگلو رونمایی شد...لازم به ذکر است  که جعفر درویشیان از جمله شاعرانی است که علی رغم  رسمی نبودن و چاپ نشدن  آثارش بطور مستمر   تاثیر وی روی شاعران نسل های  بعدی بویژه غزلسرایان دهه های هفتاد و هشتاد... انکار ناپذیر است ...  رد پای شعر اورا (که متاسفانه تنها بصورت سینه به سینه و یا گهگاه در نشریات به دست میامد)میتوان در آثار شاعران مطرح ،حتا در کار های کسانی مانند  قیصر امین پورومحمدسعید میرزایی مشاهده کرد

دلم قمرو جغرافیای ویرانی است    قیصر دهه ی 60

دلم گرفته تر از آسمان بارانی است     درویشیان دهه ی 50

به سوگواری گلها کسی نخواهد رفت                که باغها همه در انحصار ویرانی است

بیت دیگری از همین غزل درویشیان است کرارن درچیدمان های متواتری با همین مضمون در آثار شاعران دیگران زمزمه شده

مرا به غرق شدن باز میکند دعوت     چگونه سر ننهم آه وحی منزل را   سعید میرزایی

بکن به غرق شدن دعوتم که دریایی    جعفر درویشیان

به دستمال نسیم آمدست این پاییز   که زخم های اناریت را سپید کند  سعید میرزایی

کجاست دست اجل تابه یاری ام برسد/به پاک کردن زخم اناری ام برسد  درویشیان

هم روزگاری   و رفاقت نزدیک جعفر درویشیان با اسد الله عاطفی و حسین منزوی  تاثیرات مطلوبی روی کار این شاعر گذاشته  .وی با کمال بخشیدن به ایده های ناکام اسد الله عاطفی  توانسته در کنار منزوی /نوذر پرنگ/ سیمین بهبهانی از قدرتمند ترین شاعرانی باشد که  غزل فارسی را وارد مرحله ی گذار کرده اند و این ودیعه ی تاریخی را  با تغییراتی لازم و البته سالم به دست نسلی برسانند که پس از  انقلاب 57 این فرمت کهن شعر را بیرون از دایره ی فرمت های بسته و دیکته شده توسط حوزه هنری  ادامه دادند و بجای واپس گرایی که شاخصه ی اصلی شعر  رسمی بود  سعی داشتند  فرم کلاسه ی شعر فارسی را به معیار های روز و جهانی نقد ادبی نزدیکتر کنند.شاید از نظر قدرت . بدعت . شیوایی و نهایتن صاحب اسلوب بودن  ونیز محروم بودن از تریبون های ابلاغی و ویترین  های تبلیغی  اورا بتوان با  اعظم السادات میرسلیمی  شاعر تاثیر گذار کرج  مقایسه کرد .اگر پیشینه ی  چند شاعر مطرح و مدعی در شعر کلاسیک  امروز را  بررسی کنیم   آنهارا مشروب از چند آبشخور مشترک میابیم ....  مرجع جهش های نوین در غزل فارسی در دهه های پیش دو نقطه بوده کرمانشاه با محمد سعید میرزایی/ هومن عزیزی  و کرج  با محمدرضا حاج رستمبگلو/ مهدی موسوی /علی کریمی /هادی خوانساری اگرپس از الهام بخشی منوچهر نیستانی /نقش حسین منزوی و سیمین بهبهانی را  که ملموس تر از بقیه انددر انتقال نیو کلاسیسم در  شکل گیری ارتیستیک همه ی این چند نفر  تقریبن یک سان فرض کنیم ، بچه های کرج  همه گی موتیف هایی از شاعر قدرتمند و ممنوعه و خانه نشین   شهرشان اعظم میرسلیمی را در کارهایشان دارند که قابل بسامد شماری  است    همین تاثیر  در موتیف هایی از شعر جعفر درویشیان روی آثار  بچه های کرمانشاه  مشهود و هویداست .... که  اتحاد همه ی اینها درسالهای 77 /78/79/80 در کانون شاعران جوان کرج حوادث روبه رشد این واریته را رقم زد

جعفر درویشیان که پسر عموی علی اشرف درویشیان میباشد سه سال از عمرش را به جرم مبارزه با رژیم شاهنشاهی  در زندان گذرانده و دوره ای با محمود دولت آبادی و محسن یلفانی/نسیم خاکسار/سعید سلطان پور/   فریدون شایان/جلیل روشن دل /  هم بند بوده است . مدتی از دوره ی حبس خود را در جایی که اکنون موزه ی عبرت نامیده میشود  با علی شریعتی  گذرانده و با عزیزان نامبرده در بالا در زندان قصر گذرانده که محل حبس شاعر لب دوخته فرخی یزدی و شاعرانی چون بامداد و اخوان  بوده است.لازم به ذکر است که پس از  انقلاب نیز بدون بهره ای از دوره ی مبارزاتی خود همچنان بی نصیب ازحتا امتیازات  رایج هنرمندان روزگار میگذراند ... اگرچه به سختی ولیک   خود درین باره میگوید:"  در زمره ی منت زدگان پشتم را سر بلندم که به انگشت خودم میخارم"ازین شاعر آزاده بیش از  سه دفتر پر و پیمان  چاپ نشده باقی است که امید است بزودی به چاپ برسند ... در پایان  با سپاسگزاری از ناشر هنجار شکن و شجاع   «نشر دیباچه»و مسوول آن جناب سعید شرافتی زنگنه   ارزوی  رواج این شیوه در ناشران دیگر را داریم.    

به قلم:  محمدرضا حاج رستمبگلو